Reiseplanen for 2013 og resten av livet

Et nytt og spennende år står for døren :). Dette er et gylden tidspunkt for en refleksjon over året som går på hell og en bevisstgjøring om hvordan du vil at 2013 skal bli. I stedet for å slå ned på deg selv over de målene du ikke fikk gjort noe med eller ikke krysset målstreken med, prøv heller å se på alt det du har fått gjort i løpet av 2012. Gi deg selv skulderklapp for det, og sett nye mål for det du ønsker mer av. Dropp den dømmende og demotiverende tankegang :). Livet er en reise og det er dermed viktig å ha en god reiseplan. Jeg har ikke troen på nyttårsforsett - jeg mener at vi heller bør jobbe med målsetting som en god vane minst en gang i måneden. Man jobber ofte mer bevisst med verdier, strategier, visjoner, drømmer og mål i arbeidslivet, enn i privatlivet. Privatlivet går på autopilot for mange og risikoen er da at man ofte ender opp på en annen destinasjon enn den man ønsket seg. Du kan sammenligne det med å ha bestilt en fantastisk feriereise med verdens beste Qatar Airlines til Mauritius. Plutselig befinner du deg på et Ryan Air fly som lander i Afghanistan :). 
Samtidig som det er viktig å sette nye spennende og næringsgivende mål som skaper innhold i livet, er det like viktig å være bevisst på negative faktorer som utgjør en "trussel" overfor din lykke / hverdagstilfredshet. Sett deg et koselig og uforstyrret sted og drodl ned positive svar på disse spørsmålene - vær så konkret som mulig:


  • Hva skal jeg gjøre mer eller mindre av for å holde et passe tempo og mestre stress bra i 2013? 
  • Hva er viktig for å holde balansen mellom jobb og familie / fritid i 2013?
  • Hva er min definisjon av suksess i livet?
  • Hva er det jeg trenger å gjøre mer eller mindre av for å føle en større grad av suksess / tilfredshet i hverdagen og i livet generelt? 
  • For å være tilfreds er det viktig å være god på noe; god i rollen som foreldre, som kjæreste, i jobben, på sportsarenaen, osv. Hvor ønsker jeg å bli bedre. 
  • Hva drømmer jeg om?
  • Hva vil gjøre meg glad?
  • Hva ville jeg ha gjort uten å få betalt?
  • Hvilke plussaktiviteter er viktige for meg?
  • Hvilke utviklingsområder ønsker jeg å styrke meg på? Hvordan kan jeg styrke disse?
  • Hvilke mål har jeg? Et mål skal være SMART:
    S = Spesifikk
    M = Målbart
    A = Attraktiv / oppnåelig
    R = Realistisk
    T = Tidsbestemt

Skriv ned disse viktige tingene på reiseplanen og legg en avtale med deg inn i kalenderen for neste kaffemøte.
NB. Hvis du synes det er vanskelig å komme i kontakt med dine mål, kan det ligge noe skjult som trenger positiv oppmerksomhet. Bestill da en time, så ser vi på hva det handler om.