”Der er to ting som er vanskeligere enn å holde
en tale etter en middag: Å
klatre opp av en vegg som står
lent imot deg og å kysse en
jente som lener seg bort fra deg”
Winston Churchill
Det kan være en stor
utfordring å stå foran et publikum og virke så intimiderende at hjernen går i
vranglås. Noen mennesker kjenner en enkelt vingebaskende sommerfugl i magen, mens andre kan
oppleve at klappen går ned og handlingslammelse har tatt innpass. Her er gode
råd og fokusområder som vil hjelpe deg til å føle deg tryggere i rollen som
taler.
- Første steg er å holde dine nerver under kontroll. Brems ditt tempo fra du står ut av sengen på morgenen - beveg deg saktere slik at du rekker å tenke klare tanker og ikke mister hodet. Rett deg opp og pust rolig, da du holder pulsen unna galopp-nivået. Du skal ut av komfortsonen og ha det gøy. Da er det veldig kjekt at du har bevissthet om ditt tempo, din pust, din fysiske holdning og er tilstede i nået. Det vil holde nervøsiteten på et sunt nivå.
- Vær tidlig ute og sikre deg at utstyret fungere. Ha en back-up plan i tilfelle utstyret plutselig ikke fungere.
- Husk et glass vann og en papirserviett i tilfelle nesen begynner å renne.
- Hvis du kan; velg å hold ditt innlegg først. Når man holder sitt innlegg som den første i rekken er publikum fortsatt ”morgenfriske”. Det er du også. Skal du først holde ditt innlegg etter lunsj er publikum ofte både mette i magen og mette mentalt, og det krever da litt større innsats fra deg å få publikum med deg.
- Hvis du ikke kan være først, så er det nest beste valget å være den siste taler. Du har da fordelen med at du kan runde av dagen og publikum finner frem litt ekstra energi, nettopp fordi det er dagens siste innlegg og de snart er ferdig for dagen.
- Terp på ditt innlegg, forbered deg godt. Øvelse gjør mester. Som skuespilleren Donald Pleasence engang sa: Den virkelige jobben gjøres under øvingsperioden. Er du veldig nervøs kan det være lurt å holde en generalprøve for et publikum du selv velger ut.
- Øv på å gjøre feil når du terper. Når du gjør en feil i ditt innlegg, ha den riktige innstilling til det, nemlig at det ikke gjør noen verdens ting. Hvis du fremstår helt uaffektert av feilen du gjorde, retter den opp og går videre i innlegget ditt, vil folk synes du håndtere det bra. Hvis du derimot er flink pike, perfeksjonist eller kontrollperson som ikke akseptere å feile, vil alvoret i holdningen din komme i veien for deg. Den vil sette usikkerhet i deg og skape mer nervøsitet – dessuten fremstår man uprofesjonell når man tar egen person for høytidelig. Man kan også si at når man gjør feil åpnes muligheten for å vise flere fasetter av seg selv som taler. Flirt med publikum og selg deg inn ved bruk av selvironi. Benytt feilen til din fordel.
- Når du går på scenen eller
inn i rommet, ha fokus på å ”ta rommet” med din positive utstråling. Se deg
omkring, ha en rank holdning, en god energi, smil og lat som om du gleder deg
til å prate til forsamlingen. Hvis du ikke gleder deg, vil en fake-it-until-you-make-it-strategi skape en placebo-effekt som er nyttig for deg.
PS. Hvis du ønsker å fremstå som et frisk pust og en inspirerende personlighet, husk å kombinere med en dråpe ydmykhet - ellers kan du evt. feiltolkes som arrogant og eplekjekk. - Vis ekte lidenskap for emnet du prater om, det vil gjøre at du virker entusiastisk, karismatisk og overbevisende. Ha glimt i øyet. En person som har et optimistisk livssyn er tiltrekkende utadtil og i tillegg kjennes det bra å være slik innadtil. Hvis du ikke er entusiastisk for emnet, så fake-it-until-you-make-it (smil).
- Hold øyekontakt med ditt publikum og gi dem en følelse av at du ser dem, at du er interessert i dem og glad for at de har kommet. Du skal naturligvis ikke stirre, men ha en naturlig og hyggelig blikk kontakt med dem. Finnes det negative publikumsdeltakere tilstede, ignorer dem og hold fokus på de positive ansikter i stedet. Gi dem en følelse av at han/hun prater til meg.
- Vær bevisst på din stemmebruk. Den skal være ”temmet” og inspirerende, ikke stressende å høre på. Føler du at pulsen er litt vel høy, prøv å beveg deg litt saktere. Bremser du deg selv fysisk, slapper av i kroppen og puster rolig, vil din puls følge med ned i tempo og du prestere bedre. I tillegg kan du på forhånd velge ut en taler som du liker å høre på og prøve å kopiere personens stemmebruk eller energi. Eksempelvis Ingebrigt Steen Jensen, Arne Hjeltnes, Sean Connery, Oprah Winfrey, Hillary Clinton.
- Beveg deg litt rundt hvis du kan, det skaper mer energi omkring innlegget og blir i tillegg en avledningsmanøver for nervøsitet. Du kjenner ikke så mye til den når du beveger deg, som når du står i ro.
- Vær overbevisende - jobb med din selvfølelse og din selvtillit. Du er eksperten som skal holde et innlegg om et emne som ditt publikum ikke har kunnskap om, eller i all fall ikke i den grad du har. Minn deg selv på at du vet mer om emnet enn andre i rommet, det gir deg en styrke når du tviler på deg selv.
- 1) Åpen innlegget med å forklare hva du skal fortelle om. Benytt gjerne en morsom historie, et sitat, et dikt eller annet som relatere til emnet i ditt innlegg. Pass litt på med humoren. Innledes ditt innlegg med en humoristisk historie som publikum ikke skjønner eller ler av, legger det et litt dårlig grunnlag for resten av ditt innlegg. Test ut historien med et mindre ”prøvepublikum” som familiemedlemmer eller venner først, som gir deg en ærlig tilbakemelding. Dernest kan du ta historien videre til det viktige publikum.2) Dernest holder du ditt innlegg. 3) Avslutningsvis oppsummere du essensen i ditt innlegg og avslutter sterkt med en inspirerende historie og en oppmuntring til publikum om å sette mål og handle i deres eget liv. Det er viktig at du får en høy-tone-avslutning så folk husker deg.
- Pass på at innlegget ikke blir for langt. Er innlegget for lagt vil publikum miste energien.
- Vær uredd! De beste innlegg inneholder ofte momenter som overrasker publikum og som gir dem noen nye ferske innspill og ideer.
- Husk at publikum sitter med tanken: Hvordan kan jeg benytte dette i mitt liv? Kan de ikke få emnet passet inn i deres liv, mister de etter få minutter interessen for deg. Tenk ut smarte vinklinger som gir publikum en idé om hvordan emnet kan passe inn i deres liv. Når du forbereder ditt innlegg, sett deg i inn publikums perspektiv. Visualiser at du sitter i salen og skal lytte til deg på podiet. Hvis du er i tvil, finn en mentor som kan hjelpe deg.
- Oftest vil du heldigvis møte publikum som faktisk har lyst å være til stede. En enkelt gang ibland skjer det motsatte. Du kan være uheldig og få et publikum som ikke ser poenget i å delta, men gjør det fordi sjefen ber dem gjøre det – og så attpåtil i deres fritid. Eller du kan ha en nisse imot deg, som har en helt annen mening og gjerne vil argumentere underveis i innlegget. Ha en plan klar slik at du er forberedt på den type problemstillinger og utstråler at du er uaffektert av spørsmålene eller avbrytelsene – fremfor intimidert. Fortell kritikkene med et smil at de er mer enn velkomne til å stille spørsmål. Veldig fint om de samler sammen deres spørsmål, da vil de få anledning til dette etter innlegget. Når du da er ferdig med ditt innlegg, forteller du forsamlingen at de som har spørsmål er velkomne til å komme frem til deg. For det første vil de mest kritiske ofte gjerne gå når innlegget er avsluttet, for de vil gjerne bruke av din taletid, men ikke mer enn høyst nødvendig av deres egen fritid. For det andre avgrenser du omfanget av negativitet som eventuelt kunne spres under innlegg. Det kan jo hende du får kritiske spørsmål, så besvar dem på best mulig måte med god kommunikasjon.
- Overhold tidsrammen du har fått tildelt av arrangøren.
- Når du er ferdig med ditt innlegg, bli stående et øyeblikk innen du går og samler sammen dine papirer eller ting. Det ser dumt ut når foredragsholderen ser lettet ut etter innlegget er holdt og forter seg og samler sammen sine ting.
- Sist og aller viktigst: Husk å ha det riktig gøy underveis (smil). Gi deg selv ros og heiarop underveis, for du er både tøff og kul som går ut av komfortsonen!